اجیر شدن برای تلاوت

کسانی که مال یا پولی به آن‌ها داده می‌شود تا مثلاً یک ختم قرآن برای شخصی انجام دهند، باید به نکاتی توجه نمایند:

الف) در صورتی که شخصی از دیگری تقاضا کند تمام قرآن یا بخشی از آن‌را تلاوت کند و در مقابل آن، اجرتی مشخص کرده باشد، این قرارداد اجاره است و باید دارای تمام شرایط اجاره باشد، مانند مشخص بودن اجرت، بالغ و عاقل بودن اجیر و مستأجر، ممنوع‌التصرف نبودن اجیر و مستأجر و بقیه شرایط اجاره؛

ب) اجیر نمی‌تواند یک ختم قرآن را برای دو نفر انجام دهد؛ زیرا ظاهر از اجاره انحصار است همان‌گونه که یک کارگر نمی‌تواند در یک زمان برای دو نفر کار کند، مگر این‌که از هر دو نفر اجازه داشته باشد.

ج) اجیر باید کلمات قرآن را بر زبان جاری کند و قرآن را «قرائت» نماید به همان تفسیری که قبلاً ذکر شد، نه این‌که قرآن را به صورت «حدیث نفس» یا «مطالعه» مرور نماید.

د) می‌دانیم در روایات وارد شده چنان‌چه شخصی سه مرتبه سوره توحید (قل هوالله احد) را تلاوت کند، ثواب یک ختم قرآن را دارد، ولی اجیری که با صاحب پول قرار گذاشته یک ختم قرآن کند، نمی‌تواند به‌جای ختم قرآن، سه مرتبه سوره توحید بخواند بلکه باید از ابتدای سوره حمد تا آخر سوره ناس (قل اعوذ بربالناس) را تلاوت نماید

هـ) از آن‌جا که متبادر از عمل، عمل صحیح است، کسی که برای قرائت قرآن اجیر شده، باید قرآن را به‌طور صحیح و با رعایت مخارج حروف بخواند.

و) اجیر باید خود را به‌ جای منوب‌عنه (شخصی که از طرف او قرآن می‌خواند) فرض کند و ثواب تلاوت را برای او اهدا کند، نه برای خود. (توضیح‌المسایل محشی/1/832)


برچسب‌ها: اجیر شدن برای تلاوت, مراجع, امام, رهبر
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ساعت 0:7  توسط حسینعلی فعالی  |